Translate

Bass Gitar Denemeleri:Ibanez AFB 200


John Sco­fi­eld, Eric Kras­no (So­uli­ve) Ge­or­ge Ben­son,Pat Met­heny  gi­bi bir­çok ün­lü gi­ta­ris­tin ter­cih et­ti­ği ve ar­tık ken­di­le­riy­le öz­deş­leş­miş olan  Iba­nez'in hol­low body  gi­tar­la­rı, ka­li­te­sin­den ve to­nal ka­rak­te­ris­ti­ğin­den ödün ver­me­den dün­ya­nın en iyi gi­tar­la­rı ara­sın­da ken­di­ne yer bu­lu­yor. Ba­ka­lım Iba­nez'in hol­low body bas se­ri­si de gi­tar­la­rı­nın el­de et­ti­ği per­for­man­sı ve ba­şa­rı­yı gös­te­re­bi­li­yor mu?(sizce??)Iba­nez de­ni­lin­ce bir ço­ğu­mu­zun ilk ak­lı­na ge­len bol hum­buc­ker'lı, sert bir to­nal ya­pı­ya sa­hip gi­tar­lar ol­sa da Iba­ne­zin hol­low body gi­tar­la­rı da di­ğer gi­tar­la­rı ka­dar meş­hur ol­ma­yı hak  edi­yor ben­ce. Gü­nü­müz­de din­le­di­ği­miz  bir çok mü­zik­te­ki jazzy gi­tar ton­la­rı­nın sa­hi­bi Iba­nez'in hol­low body gi­tar­la­rı­dır. Özel­lik­le Sco­fi­eld ve Pat Met­heny gi­bi mü­zis­yen­le­rin par­ça­la­rın­da bu gi­tar so­und'unu ol­duk­ça  his­se­di­yo­ruz. Hol­low body gi­tar ko­nu­sun­da ol­duk­ça iyi iş­ler or­ta­ya ko­yan  Iba­nez'in, hol­low body bas gi­tar­la­rı hak­kın­da ay­nı şey­le­ri söy­le­ye­bi­le­cek mi­yiz?İlk aşa­ma­da be­nim gi­bi kla­sik gö­rü­nü­mü se­ven bas­çı­la­rın şe­kil ola­rak bu bas gi­tar­lar kal­bi­ni fet­he­di­yor di­ye­bi­li­riz. Bu bas gi­ta­rı çal­ma­ya baş­la­dı­ğı­nız­da ken­di­ni­zi jazz stan­dart­la­rı ya da Muddy Wa­ters' ın bir bir par­ça­sı­nı ça­lar­ken bu­lur­sa­nız şa­şır­ma­yın çün­kü is­ter is­te­mez bi­raz ha­va­ya gi­ri­yor­su­nuz. AFB 200, Iba­nez'in Art­co­re se­ri­si ola­rak ad­lan­dı­rı­lan hol­low body mo­del­le­ri­nin içe­ri­sin­de yer alı­yor. İlk ola­rak dı­şa­rı­dan şe­kil ola­rak in­ce­le­di­ği­miz­de sa­rı renk­te­ki do­na­nım­lar, jazz ka­sa ve üze­rin­de­ki f ho­le gö­rü­nüm, ken­di­ni­zi bir  up­right bass pla­yer gi­bi his­set­me­niz sağ­lı­yor.

Gi­ta­rı eli­me alıp her za­man­ki gi­bi da­ha amp­li­ye bağ­la­ma­dan akus­tik to­nu­na bak­tı­ğım da be­ni ger­çek­ten he­ye­can­lan­dır­dı. İlk no­ta­yı vur­du­ğum an­da gi­ta­rın ba­na güç­lü bir re­zo­nans­la tep­ki ver­me­si bu gi­tar­dan ger­çek­ten mem­nun ka­la­ca­ğı­mın ha­ber­ci­si gi­biy­di. Dik­kat çe­ken di­ğer bir şey ise sap­ta­ki ra­di­us'un nor­mal bas­la­ra gö­re eği­mi­nin da­ha az ol­ma­sıy­dı. Bu da ger­çek­ten el­le­ri­ni­zin klav­ye üze­rin­de ka­yıp git­me­si­ni sağ­lı­yor. Ça­lım ola­rak prob­lem ya­şa­ya­ca­ğı­nız tek yer göv­de kıs­mı ola­bi­lir . Ama bu du­ru­ma da za­man­la alı­şa­ca­ğı­nız­dan emi­nim. Gi­ta­rı­mız­la il­gi ufak ip uç­la­rı ver­dik­ten son­ra şim­di ar­tık tek­nik de­tay­la­ra ge­çe­bi­li­riz.
Göv­de, Sap, Klav­ye...
Bir ens­trü­man is­ter akus­tik ol­sun is­ter elek­tro­nik, ke­sin­lik­le ken­di üze­rin­de kul­la­nı­lan ağaç­la ön pla­na çı­kı­yor. Bu da gi­ta­rın to­nal ka­rak­te­ris­ti­ği­ne di­rekt ola­rak bir et­ki­de bu­lu­nu­yor. Özel­lik­le hol­low body gi­tar­lar­da bu du­rum bi­raz da­ha faz­la ön plan­da. Ya­rı akus­tik, ya­rı elek­tro­nik olan bu ens­trü­man­da ka­rak­te­ris­ti­ği ve­ren ana un­sur kul­la­nı­lan ağaç­tır. Kul­la­nı­lan ağa­cın ka­li­te­si ne ka­dar gü­zel olur­sa ol­sun ba­zen de ağaç, gi­tar­la uyum sağ­la­ya­mı­yor ve bu da ha­cim­siz bir ses, ka­rak­ter­siz bir ton oluş­ma­sı­na ne­den olu­yor. Du­ru­mun böy­le ol­ma­sı bel­ki de ya­pı­lan iş­le­rin faz­la­ca fab­ri­kas­yon ol­ma­sın­dan kay­nak­la­nı­yor. Ne ka­dar da gü­ven­di­ği­niz mar­ka olur­sa ol­sun onu al­ma­dan ön­ce sı­kı bir test­ten ge­çir­me­niz­de ya­rar var. Be­nim de bi­raz­dan yap­ma­ya baş­la­ya­ca­ğım şey ay­nen böy­le.
İlk ola­rak göv­de­ye bak­tı­ğı­mız­da göv­de­nin önün­de, ar­ka­sın­da ve yan­la­rın­da ak­çaa­ğaç  kul­la­nıl­dı­ğı he­men dik­ka­ti­mi­zi çe­ki­yor bu da as­lın­da hol­low body bir gi­tar için doğ­ru ter­cih di­ye­bi­li­riz. Çün­kü ak­çaa­ğaç, ya­pı­sı iti­ba­riy­le par­lak ve sus­ta­in'li bir ton el­de ede­bi­le­ce­ği­miz tür­den bir ağaç. Ağa­cın bu ya­pı­da ol­ma­sı ise or­ta- alt fre­kans­la­rı, iyi bir şe­kil­de ala­ca­ğı­mı­za işa­ret edi­yor. Sa­pa gel­di­ği­miz­de ise Iba­nez'ler­de sık rast­la­dı­ğım iki ağaç tü­rü olan  ak­çaa­ğaç ve ma­un ağaç­la­rı­nı gö­rü­yo­ruz. Ma­un, ağaç ya­pı­sı iti­ba­ri ile tok bir ton su­nu­yor.  Ak­ça­ağaç­la bir­lik­te kul­la­nıl­dı­ğın­da ise tam bir ahenk oluş­tu­ru­yor. Gi­ta­rın sa­pı­nın c- sha­pe ya­pı­sı ve 770mm/30.3” sca­le  ol­ma­sı, bu bas gi­ta­rı sa­at­ler­ce yo­rul­ma­dan ça­la­bi­le­ce­ği­ni­zi his­set­ti­ri­yor. İlk per­de­de ge­niş­lik 42 mm iken son per­de de 63 mm olu­yor. Ay­rı­ca sa­pın ar­ka­sın­da kul­la­nı­lan ci­la­nın göv­de­de­kiy­le ay­nı ol­ma­sı gi­ta­ra bü­tün­le­şik, sı­cak  bir ha­va ka­tı­yor. Tüm bun­lar Iba­nez AFB 200'ü ol­duk­ça ca­zip kı­lı­yor.

To­nal ka­rak­te­ris­tik
Bu bas gi­ta­rı ilk gör­dü­ğüm an­da ger­çek­ten ben­de bü­yük bek­len­ti­ler ya­rat­tı. Gi­ta­rı ilk eli­me al­dı­ğım­da amp­li­ye gir­me­den akus­tik çal­ma­ya baş­la­dım ve gi­ta­rın ba­na ver­miş ol­du­ğu tep­ki be­ni ol­duk­ça he­ye­can­la­ndır­dı. Ger­çek­ten yük­sek bir re­zo­nan­sa sa­hip bu bu bas gi­tar,  bas­tı­ğım her bir no­ta­ya kar­şı­lık ve­ri­yor. Bu­nun­la be­ra­ber bu bas gi­tar­dan par­lak ve yük­sek bir bas ses alı­yor­su­nuz. O yüz­den  bu ba­sı de­ner­ken si­ze tav­si­yem mid ran­ge' i yük­sek bir amp­li kul­lan­ma­nız. Am­peg, Hi Watt, Mark Bass gi­bi amp­li­ler bu gi­ta­rı  to­nal an­lam­da des­tek­le­ye­cek­tir.
Gi­ta­rı amp­li­ye gir­di­ğim­de çı­kan so­nuç be­ni şa­şırt­ma­dı ve ger­çek­ten güç­lü  bir bas fre­kan­sı al­ma­ya baş­la­dım. şu­nu da be­lirt­mem­de ya­rar var: Bu tarz, ya­ni akus­ti­ğiy­le ön pla­na çı­kan ens­trü­man­lar­da amp­li üze­rin­den iyi bir EQ aya­rı yap­ma­nız ge­re­kir, eğer bu şart­lar ye­ri­ne gel­mi­yor­sa, bu bu bas gi­tar si­zi ya­rı yol­da bı­ra­ka­bi­lir. İkin­ci bir du­rum ise bu tarz ens­trü­man­lar ken­di­le­ri­ni bir grup ve top­lu­luk  içe­ri­sin­de ça­lar­ken da­ha iyi bel­li eder­ler ya­ni as­lın­da tek ba­şı­nı­zay­ken çal­dı­ğı­nız ga­rip bas to­nu bir gru­bun içe­ri­sin­de ca­na­va­ra dö­nü­şe­bi­lir. Ay­nı Fen­der Pre­ci­si­on bas­lar­da ol­du­ğu gi­bi. Üze­rin­de kul­la­nı­lan man­ye­tik­le­re bak­tı­ğı­mız za­man ise sap­ta ve köp­rü­de ko­num­lan­dı­rıl­mış iki adet Iba­nez ACHB hum­buc­ker gö­rü­yo­ruz. Bu man­ye­tik­ler si­zi bir sü­re ida­re ede­cek­tir ama son­ra­sın­da de­ğiş­tir­mek is­te­ye­bi­lir­si­niz çün­kü bu man­ye­tik­ler ay­rın­tı­la­rı ve ka­rak­te­ris­tik so­und'u ver­mek­te bi­raz ye­ter­siz ka­lı­yor. Bun­la­rın dı­şın­da gi­ta­rın üze­rin­de man­ye­tik­le­ri seç­me­ni­ze ya­ra­yan 3 yol­lu bir switch, to­ne ve vo­lu­me düğ­me­si bu­lu­nu­yor. Özel­lik­le switch ara po­zis­yon­day­ken ol­duk­ça ke­yif­li bir ton ya­ka­la­ma­nı­za ne­den olu­yor. Köp­rü man­ye­ti­ğin­de ke­mik­li ve da­ha par­lak, köp­rü man­ye­ti­ğin­de ise da­ha bas ka­rak­ter­li  bir so­und çı­ka­rı­yor. Tüm bun­lar­da gi­ta­rın to­nal ka­rak­te­ris­ti­ği­nin or­ta­ya çık­ma­sı­na ye­ti­yor.
Son ola­rak
Fi­yat ka­li­te ola­rak bak­tı­ğı­mız­da ger­çek­ten mem­nun edi­ci so­nuç­lar ve­ren bu bas gi­tar fi­ya­tı­nı ol­duk­ça hak edi­yor.Zu­hal Mü­zik'ten el­de ede­ce­ği­niz bu bas gi­tar si­ze uzun yıl­lar yol ar­ka­daş­lı­ğı ede­cek. Emi­nim  bu gi­tar es­ki­di­ğin­de da­ha da gü­zel bir hal ala­cak­tır. Eğer kla­sik bir gö­rü­nüm ve vin­ta­ge bir ton arı­yor­sa­nız Iba­nez AFB 200 ka­çır­ma­ma­nız ge­re­ken bir bas gi­tar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder